Volledige leerlijn PO-VO-MBO
Door 500+ scholen gebruikt
Zelfstandig en klassikaal te doorlopen
Inclusief certificering
Uitgebreid dashboard

Computational thinking is een domein in DIGIT- en DIGIT-po. Hier leren leerlingen hoe een computer denkt en hoe ze met behulp van een computer problemen kunnen oplossen. Tevens leren ze enkele basisvaardigheden over programmeren.

Bij veel dagelijkse bezigheden ben je bezig met computational thinking en je komt het overal tegen: in je smartphone, het stoplicht en bijvoorbeeld je digitale camera.

Het SLO en Kennisnet beschrijven het als volgt: ‘denkprocessen waarbij probleemformulering, gegevens-organisatie, -analyse en -representatie worden gebruikt voor het oplossen van problemen‘.

Onderwerpen in DIGIT & Mediawijsheid

Basisonderwijs

Computational thinking beebotIn het domein Computational thinking leren de kinderen hoe computers denken, probleemoplossend werken met behulp van ICT-technieken en leren ze opdrachten geven met computertechnologie. De projecten voor de micro:bit in DIGIT-po zijn ontwikkeld door Pauline Maas, eigenaar van 4PIP.

Computational thinking groep
Programmeren basis, ‘Welkom R0b-0tt’ (zonder devices) 5/6
Programmeren gevorderd, R0b-0tt in de klas’ (zonder devices) 7/8
Programmeren basis, met Bee-Bot & Blue-Bot 5/6
Programmeren gevorderd, met Pro-Bot 7/8
Programmeren basis, met Scratch 5/6
Programmeren basis, met micro:bit 7
Programmeren gevorderd, met micro:bit 8

Lees meer over de methode DIGIT-po.

Voorgezet onderwijs

DIGIT-vo CTBinnen dit blok leert de leerling door zelfstandig te werken.

  1. In deel 1 leren de leerlingen hoe computers denken, en bovenal; hoe ze computers opdrachten kunnen geven zodat ze denken wat de leerling wil. We maken hierbij gebruik van CodeStudio (h/v) en Scratch (vmbo).
  2. In ‘Programmeren’ wordt er een vertaalslag en sprong gemaakt van de blokken in CodeStudio naar de code in JavaScript in de h/v-variant. Leerlingen leren op een toegankelijke manier de basis van coderen en gaan zelf een spel ‘Galgje’ maken. Ook hebben we voor de h/v-variant een uitbreiding met enkele hoofdstukken over de programmeertaal Python. In de vmbo-variant borduren we verder in Scratch.

 

Lees meer over de methode DIGIT-vo. 

Naar boven