Het is voor leerlingen makkelijker om grip te krijgen op digitale ontwikkelingen en problemen als ze weten hoe die technologie werkt. In het domein Computational thinking VO leren leerlingen denken als een computer. Hoe komt het dat een computer doet wat je invoert? Hoe zit programmeertaal in elkaar en hoe kun je zelf programmeren? Spelenderwijs leren ze hoe ze computers opdrachten kunnen geven zodat het doet wat de leerling wil.
Kosteloos inzien?
Dit leren je leerlingen
Leerlingen gaan zelfstandig door het lesmateriaal, welke bestaat uit theorie met vragen en praktijkopdrachten. Via heldere instructievideo’s en afwisselende werkvormen maken zij zich de stof eigen. Leerlingen leren eerst over algemene programmeerprincipes zoals instructies schrijven, voorwaarden en herhalingen herkennen. Daarna gaan ze zelf programmeren en ervaren ze hoe ze al heel snel een leuk resultaat kunnen bereiken, zoals een opgemaakte website of een eenvoudig spel.
Omgaan met besturingssystemen
Het domein Computational thinking bevat lessen voor de volgende besturingssystemen:
- Windows
Programmeertalen op niveau
- Scratch voor niveau vmbo
- HTML voor niveaus vmbo en h/v
- Python voor niveau h/v
Omgaan met programmeertalen
Op een speelse manier de basisprincipes van programmeren leren en een game maken.
Kennismaken met de opmaaktaal HTML en toepassen op webpagina’s met tekst opmaak, kleuren en afbeeldingen.
Een eigen verhaal programmeren in heldere stappen. Python wordt onder andere gebruikt voor game-development en toepassingen in AI.
Leerlingen in het praktijkonderwijs (PrO) gaan aan de slag met:
- De pro-bot
Leerlingen verkennen de mogelijkheden van de Pro-Bot. Ze leren commando’s programmeren en passen deze toe in diverse opdrachten, zoals figuren tekenen en racen op een zelfgebouwd circuit. - De micro:bit
Een startpunt voor uitgebreide projecten en toepassingen voor het werken met een mini-computer met knopjes.
Net als het praktijkonderwijs aan de slag met micro:bits en robots? Deze zijn te vinden in het domein E-lab.
Voor de docent
Voor de docent zijn er duidelijke instructies en lesbrieven beschikbaar met extra achtergrondinformatie. Wanneer je als docent nog geen kennis hebt van programmeren, dan kun je eenvoudig de module zelf eerst doornemen. In combinatie met de lesbrieven met daarin extra achtergrondinformatie, ga je goed voorbereid de lessen in.
Preview lessen Computational thinking
De voordelen van DIGIT
- Complete leerlijn om optimaal te leren;
- Volledige controle en sturing over klassen en leerlingen;
- Eigen materiaal toe te voegen;
- Moderne en up-to-date online leeromgeving;
- Zelfstandig en klassikaal te volgen.
Kosteloos inzien?
Vrijblijvend kennismaken?
Neem deel aan onze online kennismaking.
Ontdek alle andere domeinen van DIGIT-vo