Met een computer kunnen omgaan is één, maar ook echt weten hoe een computer denkt en hoe je problemen met een computer kunt oplossen is een heel ander verhaal. Daar komen vaardigheden bij om de hoek kijken die je niet zomaar even leert, maar die wel belangrijk zijn voor de toekomst. Deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer Computational thinking. In je dagelijkse leven kom je het overal tegen; in je smartphone, het stoplicht of je digitale camera.
Het SLO en Kennisnet beschrijven het als volgt: ‘denkprocessen waarbij probleemformulering, gegevens-organisatie, -analyse en -representatie worden gebruikt voor het oplossen van problemen‘.
Leerlingen Computational thinking bijbrengen
Met Computational thinking – die aansluit op de leerlijnen van het SLO – leren leerlingen van het primair- of voortgezet onderwijs hoe een computer denkt en hoe ze met behulp van een computer problemen kunnen oplossen. Ook de basisvaardigheden van het programmeren wordt ze bijgebracht. Als je het hebt over toekomstgericht onderwijs!
Computational thinking voor het basisonderwijs (PO)
Kinderen op de basisschool leren met Computational thinking hoe computers denken, probleemoplossend werken met behulp van ICT-technieken en leren ze opdrachten geven met computertechnologie.
Computational thinking voor het voortgezet onderwijs (VO)
Leerlingen uit de eerste en tweede klas in het praktijkonderwijs, vmbo en havo/vwo leren hoe computers denken, en bovenal; hoe ze computers opdrachten kunnen geven. Door te werken met diverse programmeertalen op niveau wordt de basis gelegd van het coderen.
Veelgestelde vragen
Computational thinking is simpel vertaald “het denken als een computer”. Een probleem eerst analyseren en daarna oplossingen bedenken zoals een computer dat doet. Hoe komt het dat een computer doet wat je invoert? Hoe zit programmeertaal in elkaar en hoe kun je zelf programmeren? Computational thinking leert leerlingen spelenderwijs hoe ze computers opdrachten kunnen geven zodat het doet wat je wil. Aan de hand van een programmeertaal zoals HTML en Python wordt geleerd om in logische stapjes een probleem op te lossen. Daarbij is creativiteit en een oplossend denkvermogen nodig.
Veel processen zijn geautomatiseerd. En dit zal nog verder toenemen. Computers nemen veel werkzaamheden over. Om te weten hoe dit in zijn werk gaat, is kennis van computational thinking nodig. Als je de basis onder de knie hebt, kun je daarna ook de meer ingewikkelde processen begrijpen en eventueel zelf ontwerpen.
Onder Computational thinking valt onder andere:
- Instructies schrijven voor een computer
- Basiskennis van programmeren (HTML en Python)
- Een eenvoudige webpagina maken
- Kennismaking met Fundament Informatica
De voordelen van de lesmethode DIGIT
- Complete leerlijn om optimaal te leren;
- Volledige controle en sturing over klassen en leerlingen;
- Eigen materiaal toe te voegen;
- Moderne en up-to-date online leeromgeving;
- Zelfstandig en klassikaal te volgen.
DIGIT kosteloos inzien?