In maart 2024 zijn de eerste conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid gepubliceerd door SLO. Deze worden in in schooljaar ’24-’25 getest. Gebaseerd op de feedback uit de testfase zullen de conceptkerndoelen worden verfijnd.
SLO zal aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de definitieve kerndoelen presenteren, die in lijn liggen met die van de overige zeven leergebieden. Hierna volgt het wetgevingsproces en de politieke besluitvorming.
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid
Binnen digitale geletterdheid onderscheiden we 9 conceptkerndoelen:
1: Digitale systemen
De leerling leert diverse soorten programma’s en apps gebruiken en inzetten. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Omgaan met de computer
- Tekstverwerken
- Presenteren
- Beeldbewerken
- Videobewerken
2: Digitale media & informatie
De leerling leert doelgericht informatie te zoeken en vinden in digitale bronnen. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Informatie zoeken en vinden (over zoekmachine, bronnen et cetera).
- Digitale media (over nieuws en media, nepnieuws, sociale media, reclame et cetera).
- Informatie verwerken (over synoniemen, in je eigen woorden, credits geven et cetera).
3: Veiligheid & privacy
De leerling leert veilig om te gaan met een computer en met data en de leerling is er bewust van hoe hij dit doet. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Veiligheid en privacy (over hacken en wachtwoorden delen van gegevens, veilige websites et cetera).
- Grenzen aangeven
4: Data
De leerling leert digitale data (informatie) verzamelen en ordenen. Ze leren onder andere beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken en leren hoe ze informatie kunnen gebruiken om een vraag te beantwoorden. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Data en regen-experiment
- Digitale technologie en data (over praten als een computer, output en input, opslaan et cetera).
5: Artificiële intelligentie (AI)
De leerling leert hierin hoe AI-systemen werken en wat kunstmatige intelligentie (AI) is en wat het voor invloed kan hebben. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Module AI
6: Creëren met digitale technologie
De leerlingen experimenteren met diverse programma’s en leren hoe ze digitale producten kunnen maken en gebruiken. Ze leren onder andere gevorderde presentaties te maken en over auteursrechten en bronvermelding. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Auteursrechten
- Minecraft
- Stripverhaal maken
- Tijdschrift maken
- Podcast maken
- Presentaties maken
7: Programmeren
De leerlingen experimenteren hierin met coderen, ze leren hoe ze een computerprogramma kunnen maken met een stappenplan. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Programmeren (offline en online)
- Bots (Bee-Bot & Blue-Bot)
- Micro:bit
- Robotica
8: Digitale technologie, jezelf en de ander
De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Ze leren om zich bewust te worden voor hun online gedrag. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Gezond online
- Jij online
- Houd het fijn online
- Filterbubbel
9: Digitale technologie, de samenleving en de wereld
De leerlingen leren hoe ze een bericht uit de media kritisch kunnen beoordelen, ze bekijken onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
- Wie is de baas (over slimme apparaten, beroepen van de toekomst, wat jij kunt doen, et cetera).
- Iedereen online (digitale overheid, de mensen van de toekomst, et cetera).
- Digitaal duurzaam (techniek en natuur, data en wat jij kunt doen, et cetera).
Klik op de afbeelding op te downloaden
DIGIT-vo kosteloos inzien
DIGIT-po kosteloos inzien
Integratie met andere onderwijsgebieden
Digitale geletterdheid is onlosmakelijk verbonden met andere vakgebieden. Digitale vaardigheden zijn terug te vinden in elk vakgebied. Het integreren van digitale geletterdheid in andere vakken biedt leerlingen de kans om digitale vaardigheden te ontwikkelen binnen de context van hun bestaande onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan wiskunde, waar leerlingen met behulp van spreadsheets data kunnen analyseren en visualiseren. In taalvakken leren ze kritisch omgaan met online bronnen en informatie evalueren, terwijl ze in aardrijkskunde digitale kaarten en dataverwerkingsprogramma’s gebruiken om geografische trends te onderzoeken. Deze geïntegreerde aanpak zorgt ervoor dat digitale geletterdheid een essentieel onderdeel wordt van het leerproces, in plaats van een losstaand onderwerp. Ook dit is mogelijk binnen DIGIT en de methode biedt diverse opdrachten en handvatten om in te zetten. Een basis digitale geletterdheid voro elke leerling is daarbij essentieel.