Voldoende kennis hebben van ICT én digitaal vaardig zijn is noodzakelijk op school, in het dagelijks leven en in je carrière. Technologische ontwikkelingen en digitalisering zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het is dan ook van belang dat we op tijd beginnen met het aanleren van digitale vaardigheden en competenties zodat jongeren zo goed mogelijk voorbereid zijn op de toekomst.
Digitaal vaardig op het mbo
Op het mbo wordt van studenten verwacht dat zij voldoende digitaal vaardig zijn. Bij de (vervolg)studie of het toekomstige beroep is deze kennis onmisbaar. Het is dan ook de taak van de school om studenten hierop voor te bereiden. Het komt overal terug: een document of rapport opstellen, een presentatie maken en geven, social media inzetten, online samenwerken enzovoort. Het advies luidt dan ook om studenten vanaf het eerste leerjaar digitaal vaardig te maken. In dit whitepaper voorzien we je van waardevolle tips en tricks die je helpen bij het geven van digitale vaardigheden op het mbo.
Het Keuzedeel Digitale Vaardigheden voor het mbo omvat vaardigheden en competenties die studenten in kunnen zetten bij hun toekomstige beroep.
Binnen de methode kan de student ervoor kiezen om modulair of projectmatig te werken.
KDDV biedt een breed scala aan onderwerpen en lesvormen en is daardoor flexibel inzetbaar. Projecten vormen hierin een belangrijk onderdeel. De student leert hierin creatief naar oplossingen te zoeken, digitale vaardigheden te combineren en in de praktijk toe te passen.
Opbouw methode
De methode bevat drie kerntaken met respectievelijk als hoofdthema: verzamelen, produceren en beheren van gegevens. De kerntaken bevatten elk kant-en-klare modules (theorie) en projecten (praktijk) die aansluiten op de theorie.
De theoriemodules kunnen zelfstandig doorgewerkt worden en eventueel met een toets worden afgesloten. In de projecten passen studenten hun digitale vaardigheden toe in de praktijk. Een project kan gemaakt worden nadat een module is doorgewerkt, of er kan meteen gestart worden met een project. Een aantal projecten is afgestemd op een specifieke sector, zoals Administratie, Horeca of Techniek.
Onderwijstijd
KDDV heeft een studielast van ongeveer 80 tot 100 onderwijsuren. Een student werkt gemiddeld een dagdeel per module. De projecten duren maximaal 1,5 tot 2 uur. Om aan de vastgestelde SBU te komen is uitbreiding mogelijk via losse modules en door het toevoegen van eigen lesmateriaal. Wil je weten hoe je KDDV inzet op jouw school? Bekijk het productoverzicht.
Wij hebben veel ervaring met het implementeren van het Keuzedeel Digitale Vaardigheden op mbo-scholen. Heb je behoefte aan een 1-op-1 gesprek met een adviseur? Neem contact met ons op.
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.