De DIGIT-vo versie voor het vmbo en die voor de havo/vwo zijn qua inhoud gelijk aan elkaar. Qua diepgang bij bepaalde onderwerpen, moeilijkheid, taalgebruik en vraagstelling wijken ze van elkaar af. Beide zijn een totaaloplossing voor digitale geletterdheid en bevatten een kant-en-klaar lesprogramma voor 60-80 lesuren. Je kunt zelf kiezen of je de methode een of twee jaar aanbiedt, want de licentieduur voor leerlingen is twee jaar.
Leerlingen krijgen een brede kijk op ICT en worden vaardige computer- en ICT-gebruikers. Ze leren effectief, efficiënt en verantwoord met ict om te gaan.
De inhoud van DIGIT-vo is verdeeld over zes blokken. Het uitgangspunt vormt het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ van het SLO en het voorstel voor digitale geletterdheid van Curriculum.nu. Daaraan hebben we de blokken E-lab en Projecten toegevoegd waarin het geleerde toegepast moet worden. Dat maakt de methode extra interessant en leerzaam.
Domein | Inhoud |
---|---|
Basiskennis ICT | Algemene ICT kennis & vaardigheden, Tekstverwerken met Word, Word Online of Google Docs, Presenteren met PowerPoint, PowerPoint Online, Prezi en/of Google Presentaties, Spreadsheets met Excel en/of Google Spreadsheets. |
Informatievaardigheden | Effectief leren zoeken & vinden van informatie, leren bronnen te gebruiken en te beoordelen. |
Mediawijsheid | Wat zijn digitale media? Gevolgen van sociale media, veilig internet, online pesten, privacy & omgangsvormen, sexting, digitale criminaliteit, virussen & firewalls, cookies, smartphone beveiligen en identiteitsfraude. |
Computational Thinking | In Computational thinking leren de leerlingen hoe computers denken, en bovenal; hoe ze computers opdrachten kunnen geven zodat ze doen wat de leerling wil. |
E-lab | In dit blok staan leuke uitdagende E-lab projecten waarbij leerlingen in de praktijk met onderdelen aan de slag gaan, zoals met de micro:bit of met schakelingen. |
Projecten | In dit blok staan leuke uitdagende projecten waarbij de verbinding tussen de vier andere blokken gemaakt wordt. |